HVEM ER VI?

Seks overskrifter. Fem jenter. Fire blondiner. Tre støvler. To nordstrendere. En(kelt) og greit.

Tolk det som du vil, få ord sier mangt.

Norsk.

onsdag 30. april 2014

Dudes sier fuck, chicks sier lissom


Fuck!! Jeg skrek det ut rett foran trynet til Anine, jeg fikk helt noia. What have I done? Jo, faen meg sølt kaffe over hele PC’en min. Igjen. Fuckings nøyaktig en uke etter at jeg hadde holdt opp dataen og kaffe hadde rent ut som en foss i naturfagstimen.
  
Slik avsnittet er skrevet over, kunne jeg formulert meg muntlig, uten å tenke over at det var flere engelske ord der – ja, til og med en setning på engelsk. Flere slangord var det der òg, uten at jeg tenkte over “nå snakker jeg slang.” Slangordene sniker seg inn mellom samtalene i venninnegjengen. Kanskje du av og til støter på et slangord som du ikke er kjent med, men da blir det ordet også sakte men sikkert integrert inn i ungdomsspråket.  


Språket mitt, min idiolekt har blitt påvirket av de sosiolektene jeg omgås med. Selv om jeg er oppvokst på vestkanten i Oslo, har foreldrene mine alltid snakket med a-endinger, og derfor er språket mitt mer en blanding av øst- og vestkant sosiolektene, og ikke en av delene. Det er ikke bare hvor du kommer fra som har noe å si på språket, men hvem du omgås med og hvor gammel du er, er også store og viktige faktorer. Språket ditt er dynamisk.

Er du lege eller kunstner, 16 eller 86, kvinne eller mann, øst eller vest? Alle personer og alle steder i Norge, i Oslo, i nabolaget og til og med hver enkelt i familien har forskjellige type sosiolekter. Klisje - jeg vet, alle er forskjellige. Men alt som har med deg å gjøre har med ditt sosiolekt å gjøre.

Guttenes samfunn eller miljø består av det å være mann, være tøff. Du skal dominere og være modig, ha baller til alt. Dette kan være en grunn til at de fleste gutter bruker mye sånne ord som for eksempel fuck. Et hardt ord som slår til, som et slag i fleisen. Det har en sterk betydning i motsetning til for eksempel lissom. Lissom er et ord som kommer mest fra jenters munn. Jenters miljø består av mer gossip, lissom er et mer forsiktig ord. De fleste legger ikke så mye inn i det som et fyllord eller småord, flytene slang man ikke tenker over. Ubevisst ordforråd vil jeg kalle det. Ofte kan også lissom brukes til å legge inn et tonefall eller følelse i det du prøver å si. Lissom kan sammenlignes med smileyen vi legger inn i chatt eller SMS. Så det spørs hvordan du vil fremstå, hard og tøff eller “gossip” flytene.

Tolk dette som du vil -MHS og ANB.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar